Fredriksskans

Välkommen till din digitala bopärm!

Hej och välkommen till din bostad hos LW Fastigheter! Vi är glada och stolta över att ha dig som hyresgäst och vi vill att du ska känna dig som hemma i din nya lägenhet. För att göra din vistelse hos oss så bekväm och trevlig som möjligt, har vi skapat en digital bopärm, här på vår webbsida, där du kan hitta all information du behöver om din nya bostad och vår fastighet.

I din digitala bopärm hittar du allt från grundläggande fakta om din lägenhet, till användbara bruksanvisningar och tips för att underhålla och ta hand om din bostad på bästa sätt. Allt för att du ska kunna trivas och bo bekvämt i din nya hemmiljö.

Vänligen ställ inte saker i trappan eller utanför lägenhetsdörren. Cyklar och barnvagnar med mera får inte hindra vid städning och liknande. Dessutom kan större föremål vara i vägen, till exempel om utryckningspersonal behöver komma in i någon lägenhet.

Vi är även alltid tillgängliga om du har frågor eller funderingar. Du kan nå oss antingen via e-post, telefon eller besöka oss på vårt kontor. Vi hjälper dig gärna så att du enkelt kan få ditt boende att fungera smidigt och bekvämt. Tack för att du har valt att bo hos LW Fastigheter. Vi ser fram emot att ha dig som hyresgäst och hoppas att du kommer att trivas hos oss.

Vänliga hälsningar, LW Fastigheter-teamet

Med en hemförsäkring får du tryggheten i att inte stå helt ensam om olyckan är framme. Att veta att du kan ha rätt att få ekonomisk hjälp till att ersätta saker som har stulits eller förstörts.

Men det finns också en annan anledning varför det är viktigt med en hemförsäkring. Om en skada du är ansvarig för drabbar dina grannar är du ersättningsskyldig. I ett sådant läge kan försäkringen täcka upp. Det är ett krav att ha en hemförsäkring och det är hyresgästens skyldighet att teckna den.

Läs mer på: En av Sveriges största folkrörelser – Hyresgästföreningen

För att alla ska trivas så bra som möjligt hos oss finns det en del saker som du hyresgäst bör tänka på. Vi har samlat våra trivselregler på ett ställe.

Klicka in HÄR för att läsa mer!

Tänk på att du har grannar runt omkring dig, störningar och hög musik är naturligtvis strängt förbjudet. Ska du ha en större fest med många gäster, meddela gärna grannarna i förväg. Som hyresgäst är man ansvarig för hela hushållet – även för besökande. Det ska vara tyst och lugnt i området vardagar klockan 22.00 och helger 23.00.

Om något fel uppstår i din lägenhet, ditt hus eller i området kan du göra en felanmälan HÄR. Felanmälan: 0480-216 16, gäller även jourtid.

Vi på LW Fastigheter håller snyggt och rent i trappor, på gården och i andra gemensamma utrymmen.

Skötselanvisningar

Här kan du hitta viktig information om skötsel som gäller för alla fastigheter vi förvaltar. Vi vill påminna om att det är viktigt att underhålla lägenheterna på rätt sätt för att säkerställa en trivsam och säker miljö för dig som hyresgäster. För detta behöver vi din hjälp.

Viktigt att tänka på:
  • Huset värms upp med vattenburen golvvärme. Borra därför aldrig i golvet.
  • Max 35 mm borrdjup i taket.
  • Max 25 mm borrdjup i väggarna.
  • Undvik att borra i våtrumsväggar.
  • Använd skruv som max går in 25 mm i väggar.
  • Fönsterdörrar öppnas med tvåhandsgrepp. Det är två spärrar ovan och under handtaget som måste tryckas in för att kunna öppna.

Ett väl underhållet golv är en förutsättning för att golvet skall behålla sin finish och sitt vackra utseende år efter år. Kontinuerlig underhållning gör även att fläckar har svårare att sätta sig i träet och underlättar framtida rengöring. Klicka gärna in på våra underhållsråd nedan!

Skötselanvisningar Bjelin trägolv (PDF)

För att behålla en trivsam innemiljö, var rädd om dina målade väggar. Här kan du läsa mer om underhåll för målade väggar!

Underhållsråd för målade väggar (PDF)

Rengöring av keramiska väggar och golv (PDF)

Montage och underhåll av värmebehandlat trä (PDF)

Ditt kök är en plats för att trivas! För hålla ditt kök fräscht och rent behöver ytor och maskiner rengöras kontinuerligt. Tänk på att ge din ugn, diskmaskin samt din kyl och frys lite extra omtanke då och då!

Skötsel av marmor & kalksten (PDF)

Rengöring och skötsel av kök och bad (PDF)

Användarmanual – Diskmaskin 45 cm (PDF)

Användarmanual – Diskmaskin 60 cm (PDF)

Användarmanual – Frys (PDF)

Användarmanual – Halv kyl (PDF)

Användarmanual – Kombination kyl och frys (PDF)

Användarmanual – Kylskåp (PDF)

Användarmanual – Spis (PDF)

För hålla ditt badrum fräscht och rent behöver ytor och porslin städas kontinuerligt med lämpliga rengöringsmedel för ändamålet.

Användarmanual – Tvättmaskin (PDF)

Användarmanual – Torktumlare (PDF)

Användarmanual – Torkskåp (PDF)

Användarmanual – Handdukstork (PDF)

Skötselråd Badrum (PDF)

Skötselråd av fastighetsboxar och ytor (PDF)

Det är viktigt för allas välbefinnande med ren luft och bra temperatur i bostaden och därmed att ventilation och värme fungerar som det ska. Vi kontrollerar därför detta med jämna mellanrum.

Har du frågor om el- eller elsäkerhet kontakta oss på LW Fastigheter. Använd endast godkända produkter i dina uttag!

Kraft och belysning (PDF)

Här finns en utförlig guide om hur du tar hand om dina fönster och andra glasytor. Läs gärna igenom informationen så du kan hålla dina glasytor rena och fina.

Skötselråd glasytor (PDF)

Övrigt

Det är öppet fiber inkopplat i fastigheterna vilket innebär att man inte är sluten till en specifik leverantör. Gå in på Zmarket.se och skriv in adressen och välj den leverantör som passar Er bäst.

Som i alla bostäder finns det ”fria TV-kanaler”, SVT1, SVT2, TV3, TV4 samt Barn- och Kunskapskanalen. För att få tillgång till dessa krävs det att man har en TV-box eller en smart-TV. Kontakta Telia för hjälp med detta.

Zmarket Öppet fibernät (PDF)

Du får vid tillträdet lägenhetsnycklar och nycklar till ditt postfack. Utöver det får du tags som går till alla allmänna ytor.
Ett cylinderbyte kostar cirka 3 000 kronor (tappar du som hyresgäst en nyckel måste cylinderbyte göras).

En ny tag kostar 200 kronor. Cylinderbyte i postbox kostar cirka 500 kronor.

Tänk på att för att kunna låsa måste handtaget dras uppåt. Detta gäller även inifrån. Se guiden här nedan.

Användarguide för Connect flerpunktslås (PDF)

För oss är miljön viktig och vi hoppas du håller med oss på den punkten! Att sortera ditt avfall är något du lätt kan göra, och på så sätt bidra till minskad miljöpåverkan. I lägenheten sorterar du matavfall i den gröna påsen och brännbart restavfall i den röda påsen. Viktigt är att knyta påsarna med dubbelknut. Övrig källsortering av exempelvis glas, papp, plast och metall gör du i husets miljörum. För mer tips och råd om vad som hör till vilket avfall kan du läsa mer HÄR!

Kasta alltid sopor i sorteringsbehållare och på återvinningsstationer. Lämna aldrig sopor utanför eller i trapphusen.

Du hittar miljörummet med ingång på husets gavel på Kay Wieståls Gata. Du öppnar med din tag.

Tvättstugan är troligen det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset och en plats där många goda grannrelationer skapas. Följ därför noga reglerna som står anslagna i tvättstugan. Var rädd om maskinerna när du tvättar. Lämna tvättstugan så att nästa hyresgäst kan komma till i tid. Städa efter dig, lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den när du ska tvätta.

För mer information om hur du sköter tvättstugan klicka in HÄR!

Information om hur du bokar din tvättid hittar du nedan.

Bokning av tvättstuga (PDF)

Samtliga lägenheter har förråd i källare, märkt med lägenhetsnummer. Det är ej tillåtet att sätta saker utanför förråden. Man använder eget hänglås till sitt källarförråd.

Om olyckan skulle vara framme och en brand uppstår är denna byggnad försedd med sprinklers och brandvarnare som hjälper till att skydda dig. Det är viktigt att även komplettera med brandsläckare och brandfilt i din lägenhet för att snabbt kunna släcka en brand som uppstår. Larma alltid 112 vid brand!

Du som hyresgäst är ansvarig för att batteriet till brandvarnaren byts.

Gör dig själv och dina grannar en tjänst och läs på om hur ni skyddare er mot brand HÄR!

Boendesprinkler (PDF)

För att komma in genom entrén behöver du en tag. För att öppna för besökare via porttelefonen se PDF:en nedan.

Användarmanual porttelefon (PDF)

Aimopark är ansvariga för parkering i området och laddplatserna.

Kontaktuppgifter till Aimo Park: kundservice@aimopark.se, telefon 0771-96 90 06.

Postboxarna i varje trapphus även är utrustade med en paketbox i vilken större paket kan läggas och då lägger brevbäraren nyckeln i innehavarens postbox, man tar sitt paket och lägger i nyckeln i paketboxen!